HISTORIE

De vereniging LTC de Munnik is opgericht op 15 september 1937. De accommodatie bestond toentertijd nog maar uit drie banen en een houten clubhuis. We hadden toen slechts 30 leden, een aantal dat in de vooroorlogse jaren groeide tot circa 100 leden. De naam ´de Munnik´ is afkomstig van het gebied waarin het park gelegen is. Munnik is een verbastering van Monnik, dat weer verwijst naar het klooster Engelendael, dat vroeger in de buurt lag.

​

In 1938 werden de eerste competitiewedstrijden gespeeld op zaterdag en in 1942 werd De Munnik lid van de KNLTB. Het eerste volwaardige clubhuis werd gebouwd in 1961; een jaar later kwam de eerste uitbreiding van het aantal banen: baan 4 t/m 6. In 1968/1969 werd een beheerderswoning gebouwd met daarnaast de banen 7 en 8. Met de uitbreiding van het park groeide ook het aantal leden tot circa 800. Een grote uitbreiding was er in 1978: baan 9 t/m 12 en bovendien werd de accommodatie gemoderniseerd. Dit resulteerde ook in de bouw van een hal met drie banen, die in 1979 is opengegaan. Dit waren in eerste instantie banen met een oppervlak van beton. Eind jaren ’80 werd daarop tapijt gelegd. In het begin van de jaren ’90 realiseerde De Munnik bij vier banen verlichting, zodat de leden ook met goed weer ’s avonds langer konden doorspelen.

​

Sinds april 2013 bestaat het park van LTC de Munnik uit 12 ProVision-buitenbanen. Deze hebben een allweather-karakter zodat leden het hele jaar door buiten kunnen spelen en er is zelfs ook de mogelijkheid om alleen winterlid te worden. Acht banen zijn verlicht. De in 2013 volledige gerenoveerde accommodatie bestaat verder uit een clubhuis met kleedkamers en een kantine; beide worden gedeeld met Stichting Tennishal de Munnik. Deze laatste exploiteert de drie binnenbanen (tapijt). De club telde in 2016 ruim 1300 leden.

​

In 2022, in het jaar dat LTC De Munnik 85 jaar bestond, werd de tennishal omgebouwd tot padelhal en kwamen er 4 padelbanen. Sinds 10 september 2022 gaat de Munnik door als Tennis & Padel De Munnik en kreeg het ook een nieuw logo.

girl-with-red-hat-imRNrA5NssU-unsplash.jpg